Yoghurtbakad kycklingfilé


Ingredienser för 2 port:
2 kyckligfileér
250g potatis
1 tsk rapsolja
½ tsk salt

Marinad:

1 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta
2 msk finhackad oregano
1 msk smulad fetaost
2 tsk flytande honung
2 krm salt
1 krm cayennepeppar

Garnering:

basilikablad
2 svarta oliver

Tillbehör:

sallad
1 paprika
2 tomater
1 bit gurka

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär den i tunna klyftor. Lägg dem på ett smort ugnssäkert fat, men lämna plats åt kycklingen. Salta. Ställ in potatisen mitt i ugnen och tillaga ca 15 minuter.

Blanda samman marinaden och lägg ner kyckligen så att det kommer marinad runt omkring. Ta ut fatet ut ugnen och lägg kycklingfileérna med marinaden vid sidan av potatisen. Fortsätt att steka potatis och kyckling mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomstekt och garnera den med basilikablad och en oliv.

Servera kycklingen med potatisklyftorna och sallad.

Jag gjorde detta för 6 portioner och hade då inte plats för allt på ett och samma ugnsfat. Så jag gjorde kycklingen på ett fat först. (Dock tog det 30-35 min att få kycklingen klar och inte 20 som det står i boken).Sen fick det stå på köksbänken medan jag hade potatisen i ugnen. 5 min innan potatisen var klar ställde jag in kyckligen på botten av ugnen så den blev varm igen. Fungerade utmärkt. Sen så struntade jag i garneringen. Ett basilikablad känns lite onödigt och oliver är äckligt, hehe. Höftade också lite med kryddningen och vitlöksklyftorna. Gillar inte att följa ett recept till punkt och pricka. Sen så gjorde jag salladen som jag själv ville ha den. Grönsallad, paprika, tomat och fetaost.
Maträtten var otroligt god och kycklingen var helt  perfekt tillagad. Otroligt bra konsistens fick jag till.
Jag kommer garanterat att göra denna rätt igen =o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0