Ät frukt och grönt varje dag!


"Frukt, grönsaker och bär är rika på mineraler, vitaminer, antioxidanter och andra viktiga näringsämnen. Frukt, bär och grönsaker har visat sig kunna förebygga allvarliga sjukdomar som bl.a. hjärt- och kärlsjukdomar och cancer."

Jag är otroligt dålig på att äta frukt och grönsaker. Frukt och bär äter jag i gröten på morgonen. Men gröt äter jag inte så ofta. Och fruktsallad gillar jag, men det äter jag inte alls ofta. Och grönsaker äter jag i princip bara om det finns i maträtten. En sallad bredvid äter jag aldrig. Det är inte det att jag inte tycker om frukt och grönt. Det är mer lathet. Att ställa sig och skära till dom där grönsakerna till en sallad. Att skala en apelsin är kladdigt och tidskrävande.

På sommaren blir det dock lite mer. En sallad till det grillade köttet är otroligt gott. Eller en sallad med quinoa och kyckling. Men det är under det mörka vinterhalvåret man verkligen ska tänka på att få i sig dom där extra vitaminerna och antioxidanterna. Men tyvärr är det inte så i mitt fall. MEN! Jag lovar bättring. Från och med nu ska jag se till att äta mer frukt och grönt. Det är ett löfte!

Får du i dig tillräckligt med frukt och grönt? 

Kommentarer
Postat av: Katja

tomat och gurka ingår alltid men jag är slarvig med äpplen & apelsiner och sånt... tråkiga att skölja och skala ;)

2009-02-04 @ 10:05:14
URL: http://www.lyckokatten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0