Paj med rostbiff


Pajdeg: 
150 g smör 
3 1/2 dl vetemjöl
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:

ca 300 g färdig rostbiff, strimlad
100 g champinjoner, skivade 
1 st stor gul lök, hackad
1/2 st purjolök, skivad
2 st paprikor, tärnade
2 msk vetemjöl
2 dl buljong
1 tsk paprikapulver
1 st uppvispat ägg
salt och peppar

Gör så här:

1. Mixa en smuldeg av smör och mjöl. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop degen. Lägg den i en plastfilm i kylen 1 timme.

2. Sätt ugnen på 225°.

3. Fräs lök och svamp med matfett i en gryta. Lägg i purjo, paprika och sist köttet. Fräs 5 min.

4. Strö sedan över mjöl, späd med buljong och krydda. Koka 5 min.

5. Ta fram pajdegen ur kylskåpet. Kavla ut degen och klä en pajform med 3/4 av degen, tryck till runt kanterna och nagga botten. Förgrädda pajskalet 10 min.

6. Ta ut formen, slå i fyllningen och sporra ut remsor av restdegen att lägga över. Pensla degen med ägg och grädda klart ca 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0